Lady Gaga? Scandalos personaj - şi
o 'pastilă' de muzică mainstream
contemporană pe care am înghiţit-o mai greu decât (pe) oricare alta. Dar dacă
tot am ajuns s-o asimilez, iată o declaraţie oficială care-mi va scandaliza
prietenii, colegii şi mai ales studenţii: m-am apărat de ea (de Gaga) ca de o
molimă, dar am pierdut bătălia. Am
devenit un fan.
Mai ales după clipul Applause, singurul despre care voi vorbi mai jos, pe care nu mă sfiesc să îl
declar o capodoperă. Desigur, una a kitsch-ului,
dar nu materialul cu care lucrezi (şi nici măcar tema pe care o urmăreşti/
ilustrezi) contează, ci ce reuşeşti să faci cu el(e). Şi tot desigur, o
capodoperă asumat-minoră, potrivită lumii din care vine şi căreia i se
adresează - importantă însă, zic eu, pentru muzica de foarte larg
consum, unde arareori mi-a fost dat să văd ceva atât de remarcabil.
Cu foarte mulţi ani în urmă, un bun
prieten 'postmodern' şi uneori adversar de idei al meu, Horea Poenar, îmi expunea
o idee care atunci mi se păruse inacceptabilă şi pe care (aşa cum fac în cazul
lucrurilor care mă deranjează sau măcar mă neliniştesc profund) am ţinut-o
minte mereu: de posibilitatea unei artificialităţi atât de exagerată, de
construită, de... artificială încât basculează într-o nouă naturaleţe. Era
vorba, atunci, în concret, de o cântăreaţă din România pe care eu o găseam
dezgustătoare, dar care amicului meu i se părea nu doar plauzibilă ca apariţie,
ci chiar un nou model de frumuseţe. Ei bine, ceea ce am refuzat să accept
atunci (şi n-am să vă spun numele artistei, ca să nu-mi discreditez prietenul
:) ) mă văd nevoit să recunosc acum, în cazul Lady Gaga.
In
your face! aceasta a fost mai mereu atitudinea acestui personaj (sau a
multiplelor personaje pe care le inventează/ interpretează, vezi Jo Calderone).
Ce s-a schimbat, sau ce s-a accentuat odată cu Applause, e ironia evidentă la adresa tuturor - a noastră, ca
privitori şi eventual admiratori, dar mai ales a ei înseşi. Pentru că acest
clip musteşte de gesturi, evenimente şi scenografie
prea-teatrale-ca-să-fie-adevărate.
Autoadulare autopersiflantă, iată cuvintele (construite, pretenţioase ca şi clipul însuşi) care pot cel mai bine caracteriza cea mai mare parte a secvenţelor. Fiindcă, da, clipul e construit din segmente foarte scurte, pe care n-ar fi o exagerare să le numim fotograme. Regizorii, cum probabil ştiţi, sunt de fapt exelenţi fotografi 'de modă' glamour, Inez van Lamsveerde şi Vinoodh Matadin; şi remarcabil mi se pare că ei au izbutit să facă nu doar un colaj de imagini în ele însele tulburătoare - lucru care nu are cum să ne surprindă - ci au dezvoltat chiar o mică naraţiune. O poveste nu neapărat lineară (ci, mai degrabă, o repetare "în valuri" de imagini-gesturi-atitudini ale protagonistei), dar care conţine cu siguranţă un segment de intensificare simbolic-tragicomic (min. 2.34 - 2.54 protagonista cară un imens picior pe care-l îmbrăţişează în dreptul genunchiului) şi un punct "empiric" culminant (e vorba de atacul pseudoepileptic de la 2.56).
Iar când scriu cuvintele astea
seci, îmi dau seama din nou cât e de neputincios, uneori, discursul în mediul
care mie mi-e cel mai propice/familiar... cât de insipid sună discursul verbal,
în raport cu secvenţele vizual-melodice savuroase
la care tocmai m-am referit. Pentru că în clipul acesta, care, fireşte, nu
poate fi povestit (deşi poate fi comentat, cum am făcut-o deja, cu referire la
marcajul temporal) se întâmplă următoarele lucruri:
- o femeie câtuşi de puţin frumoasă
capătă, prin machiaj (ba aproape invizibil, ba maximalist), prin cadrajul costumelor sau al scenografiei, dar mai
ales prin mimică şi expresivitate, o... nu voi spune seducţie, căci deşi, ca în
orice clip Gaga, coregrafia şi îmbrăcămintea erotică nu au cum lipsi; voi spune
pur şi simplu forţă, putere, atât în solicitarea directă a participării
spectatorului (sunt nişte secvenţe de tipul "everybody clap your
hands" de-a dreptul hipnotice), cât, mai ales, în ironizarea lui, care e
totodată joc autoironic al protagonistei (vezi mai cu seamă momentul 2.52, dar
şi altele: 1:17-1:19 sau 1.57-2.00)
- plastica fiecărei imagini în
parte e tulburătoare. Ca nivel de realizare 'fotografică', acest clip mi se
pare impecabil. Menţiuni speciale cred că merită, totuşi, the make-up artists
şi realizatorii costumelor (mai ales ai full body-ului negru, cu glugă şi ai
îmbrăcămintei 'din pălărie').
- sunt invocate - prin utilizarea
vocii, costumaţie, gestică - momente sau moduri de a performa 'istorice' ale
muzicii pop. Pe lângă Madonna, pe care o "revedem" parafrazată în mai
fiecare clip lady Gaga, aici trimiterile la David Bowie (vezi costumaţia 'din
pălărie', 0.14, mai ales 0.44, dar şi the
personal touch al artistei la 0.52) sau Cher (în mai toate secvenţele
coregrafice de grup) îmi par a fi evidente
- pentru mine, personal, lucrurile
de departe cele mai cuceritoare îmi par a fi momentele explicit teatrale -
"pozele" pe care le ia artista în fiecare moment, ţopăitul în colivie
:) la 0.24, jocul cu machiajul la 0.25 şi în continuare (mai ales 1.13),
prinderea cuţitului în gură şi explozia la 0.32, gesturile de la ieşirea din
pălărie 0.49, iarăşi gestica din colivie la 1.18, mâinile desenate la 1.23, 'poza'
ratată de la 1.30, lebăda neagră (moment esenţial: "one second I'm a
Koons, then suddenly the Koons is me"), secvenţa deja pomenită a
piciorului gigantic (cu o aproape brutală apariţie falică de o fracţiune de
secundă... cum sunt pudibond, vă las s-o căutaţi), transformarea unui 'cat walk
on all fours' într-un târâş agresiv, la 3.01, aglomerarea ipostazelor
insistent-"sexy" către final... chiar şi limbajul semnelor care
însoţeşte secvenţa ultimă A-R-T-P-O-P (numele albumului).
Găsesc, în toate acestea, o maturitate a expresiei, o stăpânire a mijloacelor (tocmai în aparenta lor nestăpânire) cum de foarte puţine ori am văzut - în lumea, insist aici, nu a artiştilor mai subtili, profunzi, de 'nişă', ci a muzicii pop de primă linie ca succes comercial.
Găsesc, în toate acestea, o maturitate a expresiei, o stăpânire a mijloacelor (tocmai în aparenta lor nestăpânire) cum de foarte puţine ori am văzut - în lumea, insist aici, nu a artiştilor mai subtili, profunzi, de 'nişă', ci a muzicii pop de primă linie ca succes comercial.
Şi
la ce bun? veţi avea tendinţa firească să întrebaţi. Înţelege vreunul din
consumatorii-de-Gaga excepţionalitatea acestei artiste şi a acestui clip? Îşi
pune vreun fan, în vreme ce muzica şi imaginea îi dau un imbold aproape
irezistibil să bată din palme 1-1-2, 1-1-2, că nu e chiar ok să se comporte ca
un şoricel pavlovian, mai ales că tot clipul e cusut cu aţe albe fosforescente,
exhibate iar şi iar? Răspunsul la întrebările astea ar ţine, cred, de o teorie
(sau chiar o practică sociologică) a receptării, iar pentru mine ca semiotician
sunt irelevante - fiindcă toate lucrurile pe care le-am pomenit sunt, se găsesc acolo, în clip.
Strică lady Gaga, cu acest clip mai mult decât cu altele, mărgăritare pe gâşte? Nu cred. Dimpotrivă, cred că toată ideea e să se prezinte pe sine drept o hiper-gâscă, din când în când metamorfozabilă în lebădă.
Critica societăţii de consum, a
dezmăţului mediatic şi a artei contemporane a spectacolului în ansamblu sunt
incluse în pachet; à bon entendeur, salut.
4 comentarii:
poate ca ar trebui sa comentati putin si `fenomenul` Greyson Chance, copchilutul care a facut cariera cu un cover Gaga... e sau nu e (kitsch)?
http://youtu.be/fLtHGbxLcMI
http://youtu.be/LiRfZWv6pHg http://youtu.be/ZNEOl4bcfkc http://youtu.be/K9bg8pEWLqg http://youtu.be/pDUyA-fVie8 http://youtu.be/cmtPg_XYA74 http://youtu.be/4jh2hx1NQPI http://youtu.be/0-i5S4uXlNg http://youtu.be/-0y1EpzyVXk http://youtu.be/GQ8fmTaeqWU http://youtu.be/FaInjuAq0B8 http://youtu.be/y-ex3fxqAlY
http://youtu.be/kU_-T2FN1L0 http://youtu.be/cVRDGYqyhoQ http://youtu.be/qtv5ZqsAFFc http://youtu.be/HiE3sXYW2I0
Trimiteți un comentariu