Da, titlul acestui text îl
calchiază pe cel al unui film din vremea comunismului, "Duios Anastasia
trecea", şi până zilele trecute - mai ales fiindcă nu-i mai prea acordasem
atenţie, nefiind la curent cu ultimele poziţionări ale domniei-sale - Ana Blandiana îmi părea
încarnarea prin excelenţă a intelectualului duios. Fină, fragilă, în mod
evident extrem de inteligentă şi cu certe abilităţi discursive, n-aş fi
crezut-o capabilă de unele dintre cele mai retrograde teze pe care le-am auzit
exprimate în societatea românească, în ultimii ani.
Să nu vă imaginaţi că am
considerat-o vreodată inofensivă - dimpotrivă, disidenţa ei dinaintea
Revoluţiei, ca şi rezistenţa (alături de mulţi alţi intelectuali remarcabili)
pe care a încercat, măcar, să o opună în trista perioadă iliesciană mă
convinseseră că, aidoma proverbialei mâţe blânde, ea e capabilă să zgârie
eficient, sângeros. În naivitatea mea, însă, nu mă gândisem la alte victime, pentru potenţialele zgârieturi, decât potentaţii şi puternicii clipei - un dictator cum a
fost Ceauşescu sau politicienii noştri corupţi cei de toate zilele.
Or, doamna Blandiana a ales să le
mai atace o dată (şi nu oricum/ oricând, ci în nişte condiţii extrem de semnificative
prin ele însele) pe victimele poate cele mai notorii ale ultimelor luni -
refugiaţii, mai ales sirieni, care au ajuns sau se pregătesc să ajungă în
Europa.
Foarte probabil că aţi citit cu
toţii textul,
aşa încât mă voi mărgini să vă reamintesc doar cele mai 'preţioase' momente,
începând - pentru efect - cu incontestabila 'perlă a coroanei':
"Mai periculos decât terorismul
pentru definiția și supraviețuirea Europei este bagajul spiritual și cultural
pe care îl aduc noii veniți și care – prin aplicarea libertăţilor europene și
prin dezechilibrul demografic fără speranță dintre băștinași și emigranți – vor
înlocui cultura și spiritualitatea europeană." [Presupun că transcrierea
discursului a fost făcută de către cineva (de la Revista 22) cu auzul mai slab şi cu o mai proastă cunoaştere a
limbii române, fiindcă pe lângă confuzia emigranţi/
imigranţi, mai găsim şi alte regretabile greşeli.]
E drept, în pregătirea acestei...
nu pot spune altfel decât acestei enormităţi,
Ana Blandiana tună și fulgeră împotriva marelui flagel al ultimei jumătăți de
secol - corectitudinea politică. Așa
cum am spus deja, nu avem de-a
face cu un om neinteligent, nici cu unul nepriceput la discurs - ci doar cu
unul care are o agendă ideologică destul de exactă. Când ştii că urmează să
afirmi, nici mai mult, nici mai puţin decât că sub aparenţa de fragilitate şi
suferinţă a fiecărei familii aflate astăzi în bejenie se ascunde ceva mai rău decât terorismul, e nevoie să
găseşti o formulă introductivă de un fel sau altul; şi ce formulă poate fi mai
potrivită decât să pozezi tu însuţi (însăţi) în victimă?
E o scamatorie care pe mine, unul, nu încetează să mă fascineze: oamenii
care fug de moarte şi devastare devin insidioşii călăi ai civilizaţiei; iar cei
care îi caracterizează, dintr-o singură trăsătură (ce-i drept bine executată)
de condei, pe baza culorii pielii sau a direcţiei înspre care se închină devin eroi - ultimii
rezistenţi ai unui mod de viaţă aflat în pericol iminent. Pentru că, fără
îndoială, încercarea căreia îi este supus tatăl, mama sau copilul sirian, în
barcă, încercând să ajungă la ţărmul Europei e insignifiantă faţă de calvarul
prin care trece doamna Blandiana, la tribuna Universităţii Babeş-Bolyai şi
pregătindu-se să înfrunte, cu altfel firava-i voce, balaurul corectitudinii politice.
Vă întrebaţi de unde să vină acest sentiment de iminenţă a catastrofei,
această atât de precisă identificare a agenţilor Apocalipsei? Ca să înţelegem
mai bine, iată un alt mic fragment, de pe la începutul discursului:
"Astăzi 50% din populația Londrei este neengleză, iar în suburbiile
Parisului sau ale Rotterdamului trebuie să îți repeți unde ești pentru a nu
uita că te afli în Europa."
Ei, da. Cu viscerele nu te pui, iar pe dacă doamna Blandiana se
încreţeşte pielea la vederea unui ten mai colorat sau la auzul unei limbi
(europene) mai creole, efectiv nu avem ce face. Sau, staţi! avem - am putea să gândim
o politică de eliminare a lucrurilor/ fiinţelor care o deranjează pe doamna...
Unde, oare, om mai fi auzit noi asta? Până încercăm să ne aducem aminte,
iată soluţia anti-refugiaţi identificată explicit în alocuţiunea proaspetei
DHC:
"... faptul că [aceşti oameni] ne stârnesc
compasiunea nu ne poate împiedica să ne stârnească neliniștea și aprehensiunea.
În condiții mai mult sau mai puțin similare, Imperiul Bizantin și Imperiul
Roman de Apus au plătit tribut popoarelor care lunecau spre ele, reușind să le
oprească la limes și amânând astfel mersul implacabil al istoriei cu câteva
sute de ani."
...
Cu toate astea, eu nu pe Ana Blandiana sunt supărat (poate doar pentru
faptul că mi-a mai spulberat o iluzie a tinereţii, dar la urma-urmelor iluziile
pentru asta sunt). Nici pe faptul că acest discurs a fost rostit la UBB în
exact forma pe care o ştim/ o putem vedea azi cu toţii. Discursul intelectual
nu poate fi supus cenzurii şi cu atât mai puţin poate fi, sau ar trebui să fie,
controlat dinainte. Vorbitoarea a primit
microfonul şi şi-a expus nestingherită poziţia - ceea ce e foarte bine (şi
clarificator) pentru toată lumea. Că a ales să se autovictimizeze şi să pozeze
în exponentul curajos al unui grup de clarvăzători oprimaţi... e voinţa şi
tactica ei.
Fireşte, părerea mea e că asistăm
la un caz tipic de falsă identitate. Doamna Blandiana nu mai e intelectualul
disident care, dintr-o poziţie marginală, dar vie, acidă şi periculoasă
contestă Puterea; a depăşit de multă vreme această fază, deşi, fireşte, îi "pică
bine" să creadă şi să pretindă că tot acolo se află. În fapt, domnia-sa e
astăzi unul din pilonii (chiar dacă onorifici) ai establishment-ului cultural-ideologic, un formator-de-opinie par excellence al dreptei tradiţionale, care,
în plus, fiindcă nu (mai) e politician, ci scriitor, îşi permite să afirme
lucruri şi să incite la acţiuni pe care nici un decident U.E. (mă refer la cei din
'vechea' Europă, nu la Orbanii estului) nu le-ar putea pomeni, măcar, fără a se
discredita.
Despre însăşi prezenţa şi însuşi
discursul ei din Aula Magna a UBB nu se poate spune, aşadar, decât "Maurul
(mă scuzaţi, aşa e expresia!) şi-a făcut datoria, maurul poate să plece."
La finalul discursului, însă, probabil
prins de înfierbântarea momentului, Rectorul UBB, Ioan-Aurel Pop, a spus,
printre altele: "... vă mulţumeşte Alma Mater pentru această lecţie. O
lecţie care putea fi ţinută la Oxford, la Harvard, la Sorbona sau la Padova,
dar a fost ţinută aici, spre mândria noastră, a fost ţinută în limba lui
Eminescu şi a fost ţinută cu sinceritate şi cu mare emoţie, de aceea mesajul,
cum aţi observat, a ajuns la inimile noastre /.../ ne-aţi dat o lecţie de
scriitor-cetăţean şi de creator nu de conştiinţă individuală, ci de conştiinţă
colectivă. /.../ Ne-aţi dat o lecţie; din când în când, această Universitate şi
această societate şi acest popor au nevoie de lecţii magistrale. Cea care ne-a
definit pe noi s-a chemat "Datoria vieţii noastre"- şi a rostit-o în
urmă cu aproape 100 de ani Vasile Pârvan. Lecţia dumneavoastră e o variaţiune
pe aceeaşi temă - pentru că toate lecţiile noastre, ale acestei universităţi,
se referă de fapt la datoria vieţii noastre. O datorie a cultivării şi
conservării valorilor noastre. Pentru această lecţie vă mulţumim şi vă
felicităm."
Iar problemele mele ar fi două: 1.
mă îndoiesc sincer că o asemenea desfăşurare de rasism criminalizant s-ar fi
putut petrece la vreuna din universităţile pomenite şi, în orice caz, sunt
sigur că, post factum, acestea s-ar
fi delimitat de poziţia exprimată în discursul oaspetelui lor; 2. Universitatea
"Babeş-Bolyai" se autodefineşte, prin Cartă, ca o instituţie printre
ale cărei valori fundamentale se numără multiculturalitatea,
dialogul intercultural şi interconfesional, cultura integrării în diversitate şi a globalizării, în condiţiile de
respect al identităţii şi de reciprocitate.
Probabil, însă, că explicaţia cea
mai simplă a necoincidenţei între 'întâmplarea' cu Ana Blandiana, şi validarea
ei drept 'lecţie pentru UBB' de către însuşi Rectorul, pe de o parte, şi
valorile afirmate de Carta Universităţii, pe de alta, a fost dată de către
colega noastră Enikö Vincze, într-un remarcabil comentariu de pe... reţeaua de
socializare - pe care îl reproduc integral mai jos şi cu care mă declar
integral de acord:
" Incă un exemplu care ne arată
că politica multiculturalităţii poate deveni, din păcate, instrument al unei
politici conservatoare şi excluzioniste, un fel de 'gentlemen agreement' intre
'culturile civilizate' care se asociază în cultivarea sentimentului superiorităţii
faţă de 'culturile primitive' - pe ai căror purtători îi putem exploata după
bunul plac, tocmai în numele 'superiorităţii culturale'. Asta pentru că, din păcate,
din nou, se pare că este imposibil ca multiculturalismul să se configureze
altfel decât ca o practică culturalistă, adica o politică ce ascunde relaţiile
de putere ce produc şi naturalizează inegalităţi sociale şi care plasează o
'cultură' sau alta în poziţie de superioritate, respectiv inferioritate. Nu mă
pot abţine să nu aduc aici exemplul hărţii politicii culturale a Clujului, cu
un 'multiculti' romano-maghiar dominant care, după ce cade de acord asupra unei
păci bazate pe paralelismul celor două lumi, se imaginează ca un bastion al
elitei civilizate, de exemplu faţă de etnicii romi pe care ii declara 'neintegrabili',
eventual toleraţi, pana la proba contrarie, ca un decor exotic, în timp ce,
printre altele, spaţiile publice ale oraşului (fie ele marcate ca 'maghiare'
sau 'româneşti') sunt menţinute curate tocmai prin munca lor [a romilor]. Şi nu
mă pot abţine să reamintesc şi aici cum continuă să rămână fără ecou (fără măcar
un gest simbolic de 'ne pare rău') în rândurile conducerii multiculturale a UBB
actul de evacuare din decembrie 2010 a familiilor rome de pe fosta str. Coastei
(şi mutarea lor forţată in Pata Rât), unde, apoi. s-a construit campusul Facultăţii
de Teologie Ortodoxă a universităţii noastre. Poate asta sa contribuie la întelegerea
a de ce a fost discursul Anei Blandiana aplaudat?"
...
Doar câteva cuvinte, de data asta personale, în încheiere: în protipendada intelectuală românească de azi mocnesc (cu tot mai mare efort
refulate) un dispreţ suveran, un suprematism/ rasism şi social, şi sadea (adică
discriminator după culoarea pielii), un sentiment de castă a marilor
înţelegători (de fapt, a singurilor
care au înţeles cum stă toată treaba,
cu toată lumea), tot mai deranjaţi că
pe lângă domniile-lor, şi nu în calitate de slugi care să îi scutească de
treburile mărunte, ci de, iată, oameni cu pretenţii şi discursuri despre
drepturi... că pe lângă, repet, cu majuscule, DOMNIILE lor, mai, cum să vă spun? viermuiesc şi alţii - care, vai, se şi înmulţesc mai repede decât membrii
pomenitei caste.
Dacă ar fi s-o parafrazez pe Ana
Blandiana, aş spune că în capacitatea tot mai redusă a acestor oameni (ai
acestei caste) de a-şi înfrâna pornirile şi de a păstra măcar aparenţele stă un
pericol mai mare decât toţi imigranţii şi toate terorismele la un loc. Pentru
că în Europa, despre care şi eu sunt de acord (dar nu cu regret) că e un
melting pot, singurul dezastru încă neinventat de istorie (şi care, probabil,
ar încânta-o pe doamna Blandiana prin 'creativitatea' lui) ar fi să începem să
ne dăm în cap unul altuia nu alianţă cu alianţă, nu ţară cu ţară sau partid cu
partid, ci vecin cu vecin. Până la anihilarea totală a oricui e diferit de noi.
De noi înşine, care suntem, nu-i aşa, încarnarea perfecţiunii.
Dar nu vreau s-o parafrazez pe Ana
Blandiana; dincolo de aceste rânduri, nici nu vreau să mă mai gândesc la ea
vreodată.
Despre discuţia privitoare la
Universitatea Babeş-Bolyai, însă, vă asigur că ea de-abia stă să înceapă.
Un comentariu:
Domnule Vâlcu, felicitări pentru articol. Sper că veți deschide un dialog pe aceste teme cu studenții si colegii dumneavoastră de la UBB și nu numai, sau îl veți continua, căci articolul de față l-a deschis deja. Am citit si interviul cu Remus Florescu din Adevărul despre problema musulmană, care dă contextul pe care se poate purta un dialog constructiv. Eu insămi am pornit un mic blog cu însemnări pe aceste teme bazate pe experiența mea personală in vest, și am adăugat acolo și comentarii la discursul AB în primul rănd pentru că am văzut în reacțiile unor cititori de la care m-aș fi așteptat la mai multă gândire critică că aceasta ...lipsește cu deșăvârșire. În cadre didactice ca dumneavoastră ne e speranța - mult spor!
Trimiteți un comentariu