Banalitate
Luată în sine, întâmplarea de la
care pleacă acest text nu are nimic excepţional (pentru mai fiecare dintre
prietenii mei activişti a devenit, din păcate, o obişnuinţă): am fost amendat
cu 1200 lei pentru motivele pe care le transcriu (din procesul-verbal) mai jos:
"D-l
Dumitru-Cornel Vîlcu [+ date personale] a săvârşit următoarele: în urma
organizării pe reţeaua de socializare Facebook, între orele 18:20 - 20:20 [în
data de 21 octombrie a.c., n.m.] a participat şi coordonat o manifestare de
protest sub denumirea "Strada e a noastră", manifestare la care au
participat cca 60 de persoane adunate în partea stângă, privită din faţă, a
statui (sic!) lui Matei Corvin. Această
manifestare nu a fost declarată sau înregistrată la instituţiile abilitate."
Cum lucrurile acestea au fost deja
relatate în presă, nu mai zăbovesc asupra faptelor; insist doar asupra faptului
că, da, legea penalizează într-adevăr organizarea de adunări publice
nedeclarate, doar că event-ul cu
pricina tocmai că a fost formulat/ asumat de către mine nu ca o manifestaţie
publică, ci ca un act personal de protest.
[update: Pentru cei care încă nu au citit-o, iată descrierea (preluată de pe Facebook) a evenimentului din 21 octombrie - reluată, azi, în Parlamentul României de către senatorul clujean USR, Mihai Goţiu.]
Laşitate şi servilism
Mă supără, cum am declarat deja, în
primul rând faptul că la momentul desfăşurării "adunării",
reprezentanţii jandarmilor nu mi-au spus nimic. E adevărat că legea 60 nu-i
obligă să discute cu organizatorii. Doar în cazul participării la protestul
"altcuiva", e nevoie să ţi se ceară explicit să părăseşti locul şi să
refuzi pentru a putea fi sancţionat; cel identificat drept organizator, însă,
poate fi tras la răspundere şi fără vreo avertizare la faţa locului.
A nu avea, însă, curajul de a-i
spune în faţă unui cetăţean că (în opinia ta, ca reprezentant al unei instituţii
"de forţă") încalcă legea şi a redacta ascuns într-un birou actul de
sancţionare... asta spune mult, mult despre Jandarmeria locală. Şi nu, nu aş fi
fost mai mulţumit dacă, aidoma colegilor lor mai "vajnici" din (sau aduşi
de Carmen Dan în) capitală, oamenii aceştia ar fi adăugat nişte agresivitate la
modul lor de comportament. Sau, mai ştii? Când, ca în 10 august, apar gazele,
tunurile de apă şi pulanele măcar vede orice om cu ochi (oneşti) cum stă treaba
- vezi menţionarea, firească, a evenimentelor în proiectul rezoluţiei
privitoare la România a Parlamentului European.
Fapt este că dintotdeauna m-a
deranjat mai puţin o confruntare deschisă, chiar publică, în care fiecare vine
cu argumentele lui, decât acest tip de comportament "cu mânuşi" - a
se citi: disimulant.
De ce n-am "declarat"
adunarea?
Cunosc legea - chiar în amănunt, de
destul de mult timp - deci nu a fost, în niciun caz, din neştiinţă. Motivele
mele (vor decide judecătorii, la diferite nivele, naţionale sau nu, privitor la
validitatea şi valoarea lor) sunt, în principal, următoarele trei:
1. În spiritul ei, această lege
doreşte să faciliteze dreptul la manifestare
publică al cetăţenilor; ea începe (şi, deloc întâmplător, acesta a fost primul
lucru exclus atunci când vechiul USL voia modificarea textului) citând
articolul constituţional referitor la libera exprimare. Cât despre declararea
adunării, înţelegerea mea este că ea ar fi trebuit să-l ajute pe protestatar/
organizator: tocmai pentru ca oricine
să-şi poată face vocea auzită în spaţiul public, autorităţile, odată prevenite/
notificate, fac demersurile necesare pentru, în primul rând, protejarea
protestatarilor de "restul" lumii.
2. În realitate, însă, prevederea
referitoare la declarare a fost de cele mai multe ori folosită de către
autorităţi pentru a bloca protestele. Au fost primari care pur şi simplu au
interzis manifestaţiile; alţii (inclusiv Emil Boc şi oamenii lui, la Cluj, când
cu marşurile LGBT, dar nu şi cu... contramanifestaţiile Noii Drepte, întotdeauna
"aprobate" în centru) le-au mutat în zone greu accesibile sau cu
vizibilitate publică foarte redusă; în fine, de cele mai multe ori, prin
negocierea dintre organizatori şi poliţie, Jandarmerie etc.,
"mişcările" manifestanţilor au fost mult restrânse faţă de planul
iniţial. E drept, aici şi protestatarii/ organizatorii greşesc uneori - atunci
când nu încearcă să beneficieze la maximum de faptul că doar pentru motive
foarte concrete şi serioase li se poate interzice manifestaţia.
(Personal, împreună cu prietenul
Raul Cristian Mureşan, am notificat o singură dată un marş - 14 noiembrie 2014,
înainte de turul doi al prezidenţialelor Iohannis vs. Ponta, manifestaţie
destul de mediatizată la momentul cu pricina datorită excelentului clip "This
is Cluj!" realizat de către Daniel Tăpuleasa. Or, cu acel prilej,
"tactica" noastră a fost să refuzăm orice modificare sau negociere a
traseului etc., lăsând autorităţii locale doar posibilităţile de a-l accepta ca
atare sau de a-l interzice complet. Prin urmare, într-un oraş condus de un
primar PNL, lucrurile s-au desfăşurat "ca la carte", adică exact aşa cum ar trebui să se întâmple de
fiecare dată, dacă spiritul legii n-ar fi pur şi simplu întors pe dos prin
voinţa puterii, locale sau centrale, de a limita manifestaţia şi consecinţele
sale.)
3. Cele de mai sus fiind zise, mi
se pare, în continuare, absurd să ceri
încuviinţarea autorităţilor pentru a te putea exprima (eminamente, ba chiar
exclusiv-amente paşnic!) în spaţiul public. Au fost ocazii în care am profitat
de exceptarea de la regula declarării a manifestărilor culturale (zidind cu
cărţi poarta unui sediu de partid sau cântând o "serenadă" de protest
în faţa Poliţiei din Cluj). Iar în situaţiile de furie care chiar au dus la
manifestări spontane (vezi noaptea de după Ordonanţa 13), s-a folosit, cum era
şi firesc, absenţa oricărei necesităţi de declarare din textul legal.
În fine, în acest ultim caz, despre
care scriu acum, am considerat şi definit
(fără nici o nuanţă de glumă sau "joacă" de-a conceptele) întregul
eveniment ca pe o asumare individual-personală a fiecărui potenţial
participant.
Camera de vată
Descurajarea exprimării în spaţiul
public reprezintă, în România, regula (dacă nu cumva avem de-a face chiar cu o
cutumă comunitară: gândiţi-vă ce se întâmplă cu orice om din orice instituţie
care semnalează neregulile din interiorul "colectivului", cum e el
marginalizat nu doar de către conducere, ci şi de către mulţi colegi). Sentimentul
(cu cât mai puternic, cu atât mai bine) pe care vor autorităţile să i-l inducă
fiecăruia dintre noi e că este, dacă nu chiar singur, măcar - radical! -
minoritar. Iar într-o ţară în care puţini diferenţiază democraţia de dictatura
majorităţii, faptul acesta, de a fi în orice sens minoritar trebuie penalizat
din oficiu, darămite dacă ţi se mai şi năzare că ai/ trebuie să ţi se respecte
nişte drepturi.
Fireşte că mă simt, pentru moment,
şi descurajat, şi formidabil de obosit. Dar, pe de o parte, nu sunt căţelul lui
Pavlov şi înţeleg foarte bine cum stă toată treaba; pe de altă parte, orice
retragere dintr-o bătălie e un îndemn la, sau o accentuare a depresiei; norocul
meu, acum, e că în justiţie lucrurile se vor mişca foarte lent şi întrucâtva
mecanic.
Nu cred că există activist,
oengist, om care a ieşit în stradă pentru un motiv sau altul în această ţară
care să nu se fi simţit, câteodată, ca un nebun închis între ziduri moi, dar de
nestrăbătut. Există, însă, zic eu, de fiecare dată, în mijlocul 'căderii' de
moment sau de perioadă, luciditatea. Şi, deloc de dispreţuit, la finalul
fiecărei prăbuşiri, demnitatea-furie.
Luciditatea îmi spune că oricine se
complace în camera capitonată se va trezi, într-o zi, în cămaşă de forţă,
pentru că fiecare retragere a noastră din spaţiul public e un prilej pentru
autorităţi să-l ocupe, închidă, desfiinţeze.
Furia îmi spune că fiecare dintre
noi se poate ridica, mai întâi în patru labe, încăpăţânat şi surd ca un bou, pe
urmă în picioare, pe urmă cu pumnul sus. Nu ca să lovească, niciodată pentru
asta - ci ca să însoţească (într-un sens cu totul opus celui cu care, copii,
ridicam mânuţa ca să ne lase "tovarăşa" să vorbim) glasul.
Vocile, vocea
Ştiu şi că, de fapt, lucrul de care
suferim cel mai drastic cu toţii e că, deşi în jurul nostru lucrurile stau mai
rău ca oricând, nu mai suntem în stradă "cu sutele de mii". Ca să
reiau o metaforă a aceluiaşi Raul Mureşan, suntem ca broasca pusă în apă rece
şi până la urmă fiartă: înecaţi în pericol, nu-l mai simţim destul de acut ca
să reacţionăm vital şi eficient.
Dar, zic eu, însăşi impresia asta -
generată, parţial, şi de "succesul" (de public a.k.a. participare) al
unora dintre protestele noastre - că doar în mijlocul unei mari mulţimi poţi
căpăta cu adevărat glas... impresia asta, zic, e complet greşită. Or, alăturarea
la o cauză dinainte câştigată îţi poate da, cel mult, satisfacţii de mic
dictator; doar cauzele pe care le credem concomitent juste şi aproape (sau
aparent) pierdute merită, cu adevărat, implicarea şi energia noastră.
Amintiţi-vă: cu toţii am început,
vorba aia, grassroots. Ar trebui să
ne aducem aminte de toate situaţiile când jandarmii, fără să fie mulţi, erau
totuşi mai numeroşi decât noi - şi lucrul ăsta nu ne deranja, pur şi simplu
fiindcă eram concentraţi asupra problemei "de rezolvat" sau măcar de
pus în discuţie. Credeţi că eram doar naivi, sau - dimpotrivă - conectaţi mai
bine la noi înşine şi ceea ce (da, uneori împotriva sau măcar spre deosebire de
alţii, indiferent cât de puternici) crede(a)m?
Piaţa publică nu e piaţă doar
atunci când e umplută până la refuz cu cetăţeni furioşi. Piaţa publică rămâne
piaţă până când ultimii, poate chiar ultimul dintre noi renunţă să apere, să
reclame, să recâştige caracterul ei deschis.
Eu unul o să dorm vreo două zile,
la nevoie (sper să nu, dar) o să mănânc câteva găleţi de îngheţată, apoi o să
ies iar.
(Sper să) ne vedem acolo.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu