marți, 13 februarie 2018

Laura Codruţa suntem noi, sau despre puterea simbolică


Nu uit. N-am uitat că simbolul, sau măcar declanşatorul furiei de la Revoluţia română, Tökes Laszló, a devenit între timp un personaj mai degrabă negativ. Nici că Arafat, "stindardul" primelor ieşiri anti-Băsescu din 2012, s-a integrat ulterior aproape perfect în sistemul care a permis catastrofa de la #Colectiv . Cu atât mai puţin, că Iohannis, ajuns preşedinte nu prin (sau nu doar prin) calităţi personale ori efortul şi credibilitatea "noului" PNL, ci după ieşirea noastră în stradă şi campania cetăţenească de după îngreunarea votului în Diaspora... Klaus Iohannis, zic, a numit-o pe Viorica Dăncilă în fruntea celui de-al treilea guvern PSD-ALDE.

Afirm, aşadar: oricât de mult ar părea în unele momente, nici eu, nici prietenii mei "activişti" nu sunt(em) imbecili sau neinformaţi. Şi spun asta nu de grija onoarei noastre "nereperate", ci pentru că să fim consideraţi astfel ar duce la o evaluare greşită a şanselor/ puterii taberelor politice din România, care, iată, se aşază iar faţă în faţă pentru o bătălie şi dură, şi crucială.

Aşa, acum putem reveni la Kövesi. Sunt semiotician de meserie: credeţi-mă, ştiu ce e acela un simbol. Şi nu e chiar ceea ce multor oameni, idealişti din născare şi prin fire, le-ar plăcea să creadă. Un simbol nu creşte exclusiv prin calităţi intrinseci şi, mai ales, fiind prins în ţesătura unor mize întotdeauna local-istorice, va avea o validitate limitată în spaţiu şi timp.

"Bătălia pro-contra LCK nu mai e, de multă vreme deja, una în jurul unei realităţi, ci e o luptă de imagine", spun mulţi dintre prietenii şi colegii mei, vrând prin aceasta să atragă atenţia că persoana vizată are marile (şi, probabil, acum sau cândva, periculoasele) ei neajunsuri. Soluţia aceloraşi prieteni? Retragerea din luptă, pentru că ea nu se poartă pe stări concrete de fapte, ci pe (perdele de) fum.

În replică, eu spun: deşi, personal, detest până la dezgust drapelele (mai ales când în numele lor se atentează la demnitatea şi/ sau libertatea indivizilor), deşi ştiu toate lucrurile îndeobşte cunoscute despre persoana LCK, aleg să fac din ea simbolul/ steagul 'sus' al zilelor, săptămânilor, lunilor care, azi mi-e mai clar ca oricând, cu siguranţă urmează.



Aşa că, măi, pesedist-aldiştilor şi dragi #rezist -enţi, iată declaraţia mea oficială:

"Pentru" (sau "alături de") Laura-Codruţa, mor cu Puterea de gât.

Sunteţi trişti că imaginea/ eticheta contează mai mult decât conţinutul, vă exasperează transformarea lumii în, eu ştiu, "simulacru" şi alte alea? Get real. Deschideţi ochii, contemplaţi condiţiile şi tacticile bătăliei şi înţelegeţi că pierdeţi. Pierdem. Că, din prea multă înţelepciune-clarviziune, nu vă puteţi angaja, asta este.

Dar lăsaţi-mă, în amarul meu, lăsaţi-ne, în furia şi pentru şansele noastre (nu mari, dar - truism! - dacă renunţăm, inexistente), să ne ridicăm steagul şi să ieşim. Nu-mi plac drapelele, dar ştiu că având unul în mână e mai uşor să te ridici şi mult mai greu să cazi definitiv.

Bătălia - o recunosc, de imagine - care se duce azi, dacă vreţi bătălia simbolică, îngroaşă trăsăturile de fiecare parte (a baricadelor), caricaturizează voit sau inconştient, "manipulează" adevărul gol-goluţ. Dar credeam, prieteni, că sunteţi capabili să faceţi diferenţa între domeniul cunoaşterii şi cel al voinţei, dintre examinarea lucidă a trecutului-până-la-prezent şi facerea viitorului. Dacă rămâneţi captivi în primul (e drept, foarte gentlemanly) domeniu, am o veste proastă: adversarii noştri de facto nu fac diferenţa (fiecare dintre cei importanţi minte, manipulează, distruge fără să clipească măcar), şi asta în concret îi ajută foarte mult. Ca dovadă, suntem pe cale de a fi striviţi.

Aşa că, pana mea, eu sunt cu Codruţa, gata să crăp alături de ea mai degrabă decât să triumf alături de (sau asociat fie şi cât negru sub unghie cu) Dragnea şi tot restul. Nu ştiu în cât de mare măsură mai e permisibilă o glumă la cât de cruntă e situaţia, dar zic: Codruţa nu îşi mai aparţine, e (doar) un stindard. Şi (chiar) dacă vouă vi se fâlfâie, eu o să-l flutur.

E o tensiune în aer, de cu greu mai poate oricine (dintre cei lucizi) respira. E o aşteptare încordată şi furioasă, ca-ntr-un spaţiu închis plin cu gaz inflamabil. Prim-ministresa noastră (scuze pentru impoliteţe, dar am căutat "înăuntru-mi" şi n-am găsit nici o brumă de respect pentru personaj) l-a chemat pe Gudurel Toader de-a dreptul din Japonia.

Cică ăla are chibritul.

Go ahead, make my day.

Light it.




Niciun comentariu: